‘Jesse’ is de linkse ‘Fitna’

Als je het aan mij vraagt, hadden we de documentaire ‘Jesse’ toch kunnen uitzenden. Eventueel via de publieke omroep. Via BNNVARA. Inderdaad.

Goed, eerlijk is eerlijk… partijen als Forum voor Democratie, de PVV en de VVD hebben een bijna ijzersterk argument als ze stellen dat een uitzending van ‘Jesse’ op de publieke TV-netten nooit van belastinggeld gefinancierd mag worden. En, dat journalistieke onafhankelijkheid in Nederland een groot goed behoort te zijn. En, dat deze door de onzorgvuldigheid rondom JesseGate wel degelijk aan erosie onderhevig blijkt te zijn.

Maar goed, dat is toch eigenlijk niet iets nieuws?

Eva Jinek

We weten immers al lang dat de NPO, de Nederlandse staatsomroep, niet kritisch genoeg is en ons een behoorlijk eenzijdig (links) geluid opdringt. Op kosten van ons, de belastingbetalers.

Recent – bijna gênant – voorbeeld was Eva Jinek die tijdens haar avondgebabbel – met biertje – de eigen KRO-collega’s van Spoorloos, die net waren vrijgelaten uit de jungle van Colombia, geen enkele kritische vraag stelde; het werd een ordinair promopraatje over een achteraf bezien romantiserend guerrilla-avontuur in Zuid-Amerika.

We zijn het er dus over eens – laat dat helder zijn – dat alles wat we aan journalistieke producties te zien krijgen op de NPO kritisch moet zijn. En, eerlijk. En, onafhankelijk.

We vergeten echter in deze links-rechts- of elite-gewonevolk-discussie één ding; misschien was de documentaire ‘Jesse’ juist wel ontzettend kritisch…

Schreeuwend en tierend

Heel misschien hadden we eindelijk Jesse Klaver al schreeuwend en tierend in beeld kunnen zien omdat de verkiezingsuitslag hem op 15 maart toch wat tegenviel.

Misschien zien we wel dat hij zijn vrouw uitscheldt. Of dat hij haar uit irritatie een mep verkoopt. Of, dat z’n GroenLinks-vrienden hem tijdens een verhitte vergadering bekritiseren om het feit dat hij laf wegliep van de toen lopende kabinetsformatie.

Er is altijd een hele minieme kans dat de documentairemaker dergelijke mogelijke gebeurtenissen heeft kunnen vastleggen en dat ook ongemonteerd in de eindversie zou hebben opgeleverd. De documentairemaker zegt immers zelf dat hij kritisch is geweest. (…)

Heel misschien had de film ‘Jesse’ wel definitieve afbreuk gedaan aan het door GroenLinks zorgvuldig opgebouwde sexy-toyboy-met-inhoud-imago. De kans is daarom altijd aanwezig dat we Jesse na afloop van de film helemaal niet meer zo’n leuke vent vinden.

Natuurlijk, ik acht de kans klein dat dit zo is. Ik snap ook wel hoe de wereld in elkaar zit en dat de kans juist heel groot is dat er een zorgvuldig georganiseerd links scenario aan ten grondslag ligt.

Maar zeker weten doe ik het niet.

Net zo min als alle critici die 100% zeker weten dat deze ‘Jesse’ juist ultieme linkse propaganda was en de persoonsverheerlijking alleen maar zou vergroten.

Bussemaker

In die zin geef ik minister Jet Bussemaker gelijk die vorige week zei dat we pas een écht oordeel kunnen vellen als we de film gezien zouden hebben.

Klopt! We discussiëren en debatteren dus nu over iets – met vermeende argumenten – waarvan we de feitelijke inhoud niet eens kennen.

Minister Jet Bussemaker.

Geert Wilders

En daarmee is ‘Jesse’ dus eigenlijk de linkse ‘Fitna’ geworden. Want hoe bezorgd, verontrust en boos was heel Nederland toen Geert Wilders een aantal jaren geleden aankondigde dat hij de film ‘Fitna’ zou gaan maken. Er werden zelfs al instructies gestuurd naar ambassades. Er lagen noodscenario’s klaar voor gemiste handel met het buitenland omdat men een complete boycot vreesde.

En dát terwijl we – gedurende die verhitte discussies – niet eens wisten wat er precies in ‘Fitna’ te zien zou zijn. Niemand wist wat het scenario van Wilders was. We waren van te voren echter al in grote paniek. Ongenuanceerde paniek. Net als nu.

Nederland blijkt dus ontzettend goed in het creëren van een polariserend debat over feiten, die we helemaal niet eens kennen.

Ik vraag het me daarom af: is juist die vorm van debatteren niet veel gevaarlijker dan de zorg over een discutabele propaganda-documentaire waar de belastingbetaler mogelijkerwijze een beetje aan heeft meebetaald?

Jerry Helmers
Liberaal (van het Jaar)


P.S.
Als ‘Jesse’ (toch) zou zijn uitgezonden op de publieke omroep en als zou blijken dat de film inderdaad linkse propaganda is en extreem positief is voor de beeldvorming rondom de GroenLinks-leider, dan kun je altijd nog vorderen dat het door BNNVARA betaalde productiebedrag wordt teruggestort, zodat de belastingbetaler in concreto niet heeft hoeven bijdragen.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer